LOADING

Type to search

Editorial

Consum de proximitat

En només una setmana, Sitges ha passat de ser el municipi de la Regió Sanitària de Barcelona Sud on menys creixia la Covid-19 a gairebé doblar en alguns dels indicadors –com el de la velocitat de propagació del virus– al conjunt de Catalunya. La cruesa d’aquest canvi arriba a les portes de Nadal, quan el comerç, la restauració i la resta de sectors que hi viuen indirectament (distribució, serveis, productors…) més necessiten moviment econòmic. A l’espera de les mesures restrictives que anunciï divendres el Govern de la Generalitat (alguns dels esborranys que circulaven ahir proposaven tancar de nou la restauració), la incertesa s’ha tornat a apoderar d’uns castigats sectors econòmics, sobre els quals està caient la major part de la crisi actual.

En un municipi com Sitges, que des de fa més de seixanta anys basa la seva activitat econòmica en el turisme –i sense que ningú hagi trobat a hores d’ara cap alternativa real–, els efectes de les restriccions tenen un impacte més pronunciat que en altres municipis o que en el conjunt del país. Limitar activitat és, en l’escenari actual, una necessitat evident. Passa aquí i en la majoria de països d’Europa, també els més civilitzats. Però fer-ho en els termes en què ho està fent el Govern de la Generalitat, sense una planificació a llarg termini i que sigui suficientment rigorosa, resulta doblement dolorós per a uns sectors especialment afectats i que, a diferència d’altres països, no han rebut les compensacions necessàries per la reducció forçada de l’activitat.

Per aquest motiu, malgrat les restriccions, aquest Nadal resulta més recomanable que mai el consum de proximitat, sigui en comerç, hostaleria o altres serveis. I no únicament recomanable, sinó molt necessari, tant perquè hi ha establiments greument afectats per la crisi, com pel fet que l’economia actual és una cadena i quan afecta una fitxa directament ho fa indirectament a altres. Els establiments de restauració s’han adaptat a les noves mesures (i al servei per emportar) i l’associació Sitges Comerç ha engegat una estimulant campanya per afavorir la compra local.

Dissabte passat, l’emblemàtic cantant i músic Manolo García, declarava en una entrevista en un diari de Barcelona que preferia no vendre discos abans que fer-ho per Amazon. Més enllà de l’efecte cridaner i sentenciador de la frase, la seva proclama recollia el mal que aquesta i altres plataformes estan fent al comerç tradicional i de proximitat i, per tant, al conjunt de la nostra societat tal com la tenim entesa.

ARTICLE ANTERIOR
SEGÜENT ARTICLE

També pots veure