LOADING

Type to search

Editorial

El peatge de Vallcarca

La Generalitat i els ajuntaments del Penedès han acordat, en el marc de la Taula de Mobilitat del Penedès, uns significatius descomptes per als vehicles que facin servir a diari, entre dilluns i divendres, els peatges de Vallcarca (per anar a Barcelona) i de Cubelles (per anar fins al Vendrell). Es tracta de descomptes que poden ser del 40 per cent en el primer cas i del 70 per cent en el segon. Es tracta d’una fórmula que beneficia, especialment, als conductors que hagin d’utilitzar la via ràpida, especialment per motius laborals. L’aprovació del nou sistema de descomptes ha estat per unanimitat, una dada que convé subratllar, ja que posa de manifest que també és possible que les administracions de colors diferents es posin d’acord en temes cabdals.

En certa mesura, el nou sistema tarifari substitueix les bonificacions que hi havia fins ara. En aquest cas, els descomptes s’aplicaran des del primer dia, mentre que amb el mètode utilitzat encara avui és en casos acumulatius, un fet que pot arribar a ser perjudicial per als usuaris. Amb tot, el nou sistema suposa una millora, tant en l’operativitat, com en les quantitats que es poden arribar a estalviar els usuaris, ja que es passa del 25 per cent que hi havia fins ara a un 40 de descomptes. 

Qualsevol augment en l’estalvi de la despesa per mobilitat és, sense cap mena de dubte, un avenç que cal valorar i tenir en compte. Els costos de peatge i desplaçaments a Catalunya són excessivament elevats i resulten un prejudici per al desenvolupament econòmic. I són excessivament elevats, especialment, si es posen en comparació amb altres territoris de l’Estat, en una mesura discriminatòria per al conjunt de la ciutadania d’aquest país i el mateix desenvolupament econòmic. 

El peatge de Vallcarca és dels més cars de tot l’Estat, ja que la quinzena de quilòmetres dels túnels estan gravats amb una quantitat desproporcionada de 6,89 euros. Enguany, aquesta xifra ha baixat de manera ridícula en només cinc cèntims respecte la que hi havia el 2020. Per a la gent de Sitges, Ribes i la resta de la comarca suposa una doble discriminació. En primer lloc, per l’elevada quantitat de la tarifa i, en segon, perquè han de fer-se càrrec del conjunt de la despesa, atès que els usuaris a partir de Castelldefels no han d’abonar ni un cèntim. Si aquesta despesa quedés repartida entre tots els usuaris de la C-32 acabaria resultant inferior per als veïns del Garraf.