LOADING

Type to search

El Marge Llarg

Arts i educació, humanitats imprescindibles

L’obra de Joan Miró, ©Escola Garbí Pere Vergés, Esplugues.

Quan encara estic sota l’efecte del xoc per la supressió de la Filosofia i de l’explicació cronològica de la Història perpetrades pel decret de l’Estat espanyol sobre el nou perfil curricular de l’educació secundària penso encara amb més ganes que falta un dia escàs per a la celebració del 1r Fòrum Arts Educació que organitza el CoNCA. L’objectiu és, precisament, impulsar la presència generalitzada de les arts en l’educació. Un fòrum amb la col·laboració dels Departaments d’Educació, de Cultura i de Recerca i Universitats, de les quatre diputacions, les entitats municipalistes FCM i ACM i fundacions implicades en el medi educatiu, que han constituït el Consell Rector per vetllar per l’evolució i la continuïtat dels compromisos que s’hi adoptin a favor de la plena implementació de les arts en el cicle educatiu obligatori de primària i secundària. Poc abans de l’obertura es depassen les quatre-centes inscripcions, a l’espera que sigui un punt d’inflexió respecte de la situació actual.

La irregular implementació de les arts i les pràctiques artístiques i, consegüentment, d’una part important de les Humanitats, en el cicle educatiu obligatori, en format universal i en horari lectiu és un incompliment discriminatori que contradiu les disposicions vigents. Aquest vessant cabdal per a la formació integral de les persones queda relegat al voluntarisme dels centres, a l’interès de les administracions locals i supralocals, a les decisions dels pares i mares i a altres factors, diem-ne circumstancials. Es tracta d’aconseguir que des de l’educació obligatòria la canalla i els joves es familiaritzin amb la creativitat artística des de tots els vessants possibles.

L’educació en les arts és l’antídot per eradicar l’analfabetisme cultural que malauradament es va instal·lant entre àmplies capes socials i que configura totes les gammes d’ignorància que van des del desconeixement fins al menysteniment i la indiferència pel fet artístic, així com la mancança de coneixements bàsics en la formació integral i el desenvolupament de les capacitats de les persones. En contrast, arreu del país existeixen experiències d’implementació i pràctiques docents en ambdós cicles educatius i en horari escolar que mostren experiències reeixides i que, per tant, cal generalitzar iniciatives integradores i participatives en la interrelació de les arts i de les professions artístiques. Per això un dels punts d’interès del Fòrum és la presentació de la Cartografia de les arts a l’educació a Catalunya, un mapatge en construcció de centres arreu del país on s’hi han implementat programes i activitats artístiques; un mapa al qual s’hi incorporaran les iniciatives que es vagin esdevenint i consolidant.

El propòsit final del Fòrum és la presentació de la “Carta de les Arts a l’Educació” que s’ha anat elaborant en format participatiu al llarg dels darrers mesos i que conté una declaració de principis, una recopilació de recomanacions i, el que és més important, uns primers compromisos de les administracions públiques implicades en el l’educació per aconseguir la fita definitiva, com és la plena implementació de les arts en el cicle educatiu obligatori de primària i secundària arreu del país i en horari lectiu.

Les sessions generals i les tres ponències marc –que es podran seguir en temps real a través del canal YouTube del CoNCA– focalitzen tres temes bàsics, com són les raons de les arts a l’educació, els models d’actuació, i la formació dels formadors, que es desenvoluparà en les respectives taules rodones. Mylène Bidault, membre de l’Alt Comissariat dels Drets Humans de les Nacions Unides; la filòsofa Marina Garcés; la directora general de l’ESMUC Núria Sempere; la directora de la Fundació Carulla Marta Esteve; el professor de Pedagogies culturals de la UAB Fernando Hernàndez són, entre altres, alguns dels ponents participants.

En darrer terme, el 1r Fòrum Arts Educació, treballat al llarg dels dos anys de pandèmia, ve de lluny en la trajectòria del CoNCA, que té com a un dels mandats prioritaris vetllar pel desenvolupament dels ensenyaments artístics. El mandat legislatiu ha esdevingut, en la present etapa, una via estratègica. Implica, a més, un altre aspecte estratègic com és el de l’Estatut de l’Artista pel que fa a la professionalització i la docència. En resum, es tracta de generalitzar a nivell de país l’educació en les arts en tant que condició imprescindible del dret de la ciutadania a la cultura.

ARTICLE ANTERIOR
SEGÜENT ARTICLE

També pots veure