LOADING

Type to search

Editorial

Els descomptes de Vallcarca

L’1 de setembre vinent, l’autopista C-32 estrenarà un nou sistema de descomptes per als peatges de Vallcarca, Cubelles i el Vendrell. El nou model tarifari és el resultat dels estudis, treballs i acords duts a terme per la concessionària, la Generalitat i la Taula de Mobilitat del Penedès, un nou òrgan participat per ajuntaments del Garraf i el Baix Penedès, que, per primera vegada, han pogut intervenir en un assumpte d’important transcendència local, com són les tarifes de l’autopista.

El resultat dels nous descomptes ofereix llums i ombres. Per una banda, planteja descomptes que poden arribar a ser de fins al 40 per cent per a alguns usuaris que en facin un ús constant, però no pas a diari. Però, per altra banda, té excessives incoherències en penalitzar alguns dels usuaris habituals de la via que la fan servir a diari i que veuran com el conjunt mensual de la quantitat a pagar s’incrementa entre un 30 i un 50 per cent. A L’Eco de la setmana passada vam exposar el cas de la Sandra, una professional que  ha d’anar a diari a l’àrea metropolitana, però en hores diferents i que passarà de pagar uns 90 euros mensuals a 150. És a dir, que el nou sistema de tarifes i descomptes implica que els usuaris que en fan més ús i són més fidels poden arribar a ser els més perjudicats.

El despropòsit del cas de la Sandra posa de manifest que algunes coses no s’han fet bé durant els estudis preparatius. A priori, és una incongruència que els usuaris que en fan més ús surtin perjudicats i, a més, que ho facin per una quantitat que no és pas menor. O l’equip que ha dut a terme l’estudi no ha contemplat totes les opcions o el model no acaba de funcionar.

Fa prop de 30 anys, l’autopista va connectar Sitges amb Barcelona. Era una infraestructura necessària, ja que Sitges no podia estar depenent de la Carretera de les Costes, quan va fer una posta pel turisme de congressos. Des d’un primer moment, el peatge que es va plantejar ja va ser elevat, però en part tenia la seva lògica en tractar-se d’una obra costosa, que havia dut a terme una empresa per concessió de la Generalitat. 

Però el que no va ser de rebut el 1992, i tampoc ara, el 2021, és que el sistema tarifari fos universal per a tothom; és a dir, que els veïns de Sitges, Sant Pere de Ribes i la resta de la comarca es regissin amb el mateix mesurador que la resta d’usuaris. A diferència d’altres autopistes catalanes, la C-32 mai no ha discriminat positivament els habitants del Garraf, ni tan sols els que la fan servir a diari.

ARTICLE ANTERIOR
SEGÜENT ARTICLE

També pots veure