Els porcs senglars, habituals residents al massís del Garraf, s’han fet cada cop més visibles en les zones urbanes de Sitges i Ribes. I d’una manera especial, a les urbanitzacions situades més a prop del parc, com Mas Alba, Quint Mar o Vallpineda. No és un fet nou, ja que dècades enrere, quan es van construir les urbanitzacions, ja hi va haver presències puntuals i, fins i tot, en alguns casos, alguna convivència puntual.
Però la situació actual s’ha desbordat. La població de porcs senglars a les zones naturals de Catalunya és més elevada que mai. La seva reproducció s’ha afavorit amb la desaparició d’altres espècies depredadores, com el llop, però, sobretot, per la facilitat que troben per aconseguir menjar. La manca de suficient sentit cívic per part d’alguns veïns, que no deixen els residus en els contenidors afavoreix que, durant les nits, grups de porcs senglars s’hi acostin a remenar les seves dosis de menjar. Si a això sumem que la presència humana a les urbanitzacions és més extensa ara que anys enrere, hi acaben confluint diferents factors que afavoreixen que el que abans era una presència ocasional hagi esdevingut constant.
Els veïns de Quint Mar han alertat de la situació que estan patint darrerament. Aquesta setmana s’han reunit amb l’Ajuntament per buscar solucions, que necessàriament han de ser transversals i han d’implicar les institucions com el mateix veïnat. No serà una tasca fàcil ni de solució ràpida, ja que trencar hàbits i dinàmiques com aquestes requereixen diverses polítiques, tant d’informació com de prevenció i actuació. Per aquest motiu, apel·lar a la consciència cívica de la gent a l’hora de llençar els residus no és només necessari, sinó també imprescindible. Com també ho és que l’Ajuntament i la resta d’institucions amb competències en la matèria (Diputació de Barcelona, que la gestora del parc, però també la Generalitat de Catalunya, de qui depenen els Agents Rurals) no demorin més la necessitat d’actuar i elaborar plan que siguin realment aplicables i no únicament documents administratius.
Aquest setmana s’ha conegut un episodi, puntual i aïllat, però il·lustratiu a Cadaqués. Una nena de 10 anys va patir diumenge passat una considerable mossegada d’un porc senglar espantat que va arribar a la platja. Es tracta d’un fet que, tot i no ser corrent, hauria de motivar les actuacions corresponents.
A Sitges, els porcs senglars no arriben només a les urbanitzacions. Al Poble Sec hi baixen sovint, com també a la Bòbila i la Madriguera, on fa tres mesos van fer destrosses en una àrea verda pública.
Porcs senglars a Sitges
- Publicitat -