LOADING

Type to search

Editorial

Sitges i l’aeroport

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat està protagonitant l’atenció de diferents sectors de la societat catalana. D’entrada, cal saludar que, per primera vegada en anys, hi hagi un debat d’àmbit nacional que no sigui el Procés i el seus derivats, sinó un tema relacionat amb el desenvolupament socioeconòmic i el model territorial del país. Tot i que també és cert que, tant per una banda com l’altra, l’excés d’ideologització condiciona la necessitat d’abordar aquest assumpte amb la magnitud que es mereix i des d’un òptica suficientment objectiva. Sitges no pot ser aliè a aquest debat, ja que les característiques de l’aeroport i la seva capacitat de futur condicionen el desenvolupamnt dels propers anys, no només turísticament, sinó en altres facetes de la vida econòmica.

AENA ha pressupostat 1.700 euros a l’ampliació del Prat, que es destinaran, fonamentalment, a l’allargada de la tercera pista i a la construcció d’una terminal satèl·lit. Per a diferents agents econòmics (turístics, però també industrials i d’altres sectors vinculats a l’economia tecnològica, a més de polítics i institucionals) aquesta oportunitat no es pot desaprofitar. Fonamenten la seva tesi en què el Prat és a prop d’arribar al màxim nivell de la seva capacitat, malgrat que la darrera ampliació data de només fa dotze anys i que Barcelona necessita disposar d’una infraestructura major per poder operar transoceànicament i ser una ciutat realment competitiva. Fa quatre anys, la capital no va poder guanyar ser la seu de l’Agència Europea de Medicaments, en molt bona part perquè la ciutat escollida, Amsterdam, disposa d’un aeroport millor connectat.

Per contra, diferents grups ecologistes, d’esquerres i veïnals s’hi oposen a l’ampliació per l’impacte ambiental que tindrà sobre la zona de la Ricarda, l’increment de les molèsties en el territori i la seva oposició a la intensificació del model turístic.

Precisament, el turisme és l’aspecte al qual més li afecta Sitges el debat sobre l’ampliació. La meitat dels turistes que rep la vila ho fan actualment pel tràfic aeri. No són només els turistes de sol i platja, sinó també el congressual, que és una de les facetes que major estabilitat econòmica genera a la vila, en permetre activitat durant tot l’any. Però l’ampliació també afecta a Sitges, si la vila finalment aposta per acollir talent vinculat a la indústria tecnològica, segons un dels projectes impulsats per l’Ajuntament. Aquest talent serà més fàcil que arribi a Sitges (i a Barcelona) si el Prat disposa de les connexions transoceàniques que ara, com a aeroport de segon nivell, no en té.

També pots veure