El pànic pel Covid-19, la malaltia infecciosa causada per un coronavirus, ha començat a arribar, com no podia de ser d’una altra manera, també al conjunt de Catalunya. Les impactants dades dels efectes a la Xina i ara també al nord d’Itàlia han alarmat una part substancial de la població i han generat preocupació entre la immensa majoria. L’economia se’n comença a ressentir, també a Sitges, on el Gremi d’Hostaleria ha començat a efectuar els primers balanços derivats de les cancel·lacions i el descens de l’activitat.
L’alarmisme s’ha posat de manifest amb l’esgotament de diferents productes, com mascaretes o gels protectors, a les farmàcies locals. En alguns casos, també amb compres de productes de conservació en els supermercats. Els experts i els professionals en la matèria, per contra, coincideixen a subratllar que algunes d’aquestes reaccions ciutadanes són, tot i que comprensibles, probablement excessives. Les institucions han llançat missatges de tranquil·litat, que els han acompanyat de consells i dades que exposen les causes reals dels contagis i els efectes en les diferents piràmides poblacionals. Tot i així, resulta sorprenent el baix nivell de prevenció que es va establir durant el Carnaval, un moment on precisament es donen les circumstàncies per afavorir els contagis.
La preocupació és, a hores d’ara, doble. En primer lloc, per assegurar que l’extensió del coronavirus no superi els límits del control. I en aquest sentit, resulta fonamental seguir els consells que aporten els experts mèdics i les institucions corresponents. En segon lloc, també hi ha preocupació per les conseqüències econòmiques de l’actual situació. Una població com Sitges, que centra la seva activitat en el turisme (del qual prop de la meitat és de congressos i convencions) està en posició de risc econòmic major que altres municipis. Els primers efectes s’han fet notar amb les cancel·lacions d’algunes convencions i reunions d’empresa. El Gremi d’Hostaleria i la Regidoria de Turisme, junt amb altres agents institucionals, preveuen contrarestar aquesta situació amb una promoció i aposta pel turisme de proximitat; és a dir, el que no fa ús de l’avió. És una decisió encertada, perquè davant situacions contràries el que cal fer, precisament, és reaccionar.