Els carrers de la Palma i del Prado

- Publicitat -

En els darrers mesos, dos carrers del centre de la vila han estat objecte de canvis substancials per part de l’Ajuntament. Es tracta dels carrers Santiago Rusiñol –popularment conegut com el carrer de la Palma– i el carrer Francesc Gumà –també conegut com el carrer del Prado–. En tots dos carrers, el consistori ha optat per eliminar les places d’aparcament que hi havia. En el primer cas, eren fonamentalment de vehicles en zona de càrrega i descàrrega, que a la nit es convertien en estacionament. I en el segon, eren places destinades a motocicletes.

L’aposta per treure trànsit rodat del centre del poble encaixa amb la tendència dels models urbans d’arreu d’Europa. Està passant a les grans ciutats i també en poblacions mitjanes i petites. De fet, a Sitges ja fa gairebé quaranta anys que es va començar a aplicar amb la conversió en illa de vianants del tram final de Parellades, Marquès de Mont-roig i Primer de Maig. Progressivament, aquesta mesura s’ha estat ampliant a la resta de carrers del centre. Per tant, és lògic que això es faci amb les dues úniques vies del nucli antic on encara es podia estacionar.

Però la mesura arriba a mitges. De moment, l’Ajuntament s’ha limitat a eliminar les places d’estacionament. En el cas del carrer Francesc Gumà s’han substituït per nous llocs en la zona del davant de l’Escola Pia, al tocar de l’estació, que ha permès guanyar en quantitat de places en tota l’àrea. També s’han ampliat els punts d’estacionament de motos a Artur Carbonell. Però, de moment, la mesura no està acabant de funcionar, ja que en la nova àrea del costat de l’estació hi ha places lliures i a Artur Carbonell, cada cop més, s’aparca damunt la vorera.

Al carrer de la Palma, la decisió de treure els vehicles estacionats va venir motivada arran el tràgic incendi en un pis el mes de gener, que va dificultar l’accés dels camions de Bombers en una emergència. Té tota la lògica que s’actuï així per raons de seguretat, però també de model urbà.

El que es troba a faltar, però, és que Santiago Rusiñol i Francesc Gumà hagin quedat totalment buits, sense cap actuació urbana destinada a millorar l’entorn amb mobiliari urbà, sigui jardineres, bancs o altres elements que dignifiquen l’espai urbà. En ocasions, fa l’efecte que tots dos carrers es troben en vigílies de festes, quan es buidaven de vehicles perquè havien de passar processons o carrosses. En tots dos casos, l’Ajuntament té l’oportunitat d’afavorir que l’espai guanyat pels vianants ho sigui també per a la comunitat.

Llegeix totes les novetats a SITGES, HORA A HORA

Articles relacionats