El desenvolupament de la zona de la Bòbila II –l’àrea compresa entre la Bòbila, Ca l’Antoniet i l’autopista– ha esdevingut centre d’atenció, debat i polèmica. L’inici dels treballs d’arrenjament de la superfície d’aquest triangle situat a l’entrada de Sitges ha estat acompanyat de les queixes de grups de veïns de la zona, tant per la pròpia urbanització de l’àrea, com, especialment, per la instal·lació d’una benzinera.
La zona de la Bòbila II es va programar com àrea urbanitzable fa gairebé vint anys. El Pla General –el document que regula el creixement i desenvolupament del municipi, aprovat el 2006– va preveure la urbanització, amb usos residencials i comercials, dels 17.000 metres quadrats compresos en aquest espai. L’any 2008, però, una modificació acceptada per la Generalitat va incloure també la instal·lació d’un benzinera i la supressió de l’habitatge residencial. Posteriorment, el desembre de 2011, l’Ajuntament –governat per Miquel Forns– va efectuar una nova modificació per afegir habitatge de protecció oficial, però va ser desestimada per la Generalitat.
L’aprovació del Pla Parcial va ser el 2016. Aquell document preveia també la instal·lació de zona comercial amb botigues que fossin complementàries al supermercat inicialment previst, amb la intenció de generar noves centralitats econòmiques. Finalment, tot el comerç quedarà concentrat en el supermercat, però el projecte final sí que ha contemplat uns substancial ampliació de la zona verda (dels 3.200 metres quadrats inicials als 5.800 finals), gràcies a una iniciativa de la regidora d’Urbanisme, Carme Gasulla.
En aquest projecte es produeix la paradoxa que Carme Gasulla –que el 2016 va ser contrària a la seva aprovació– ara té l’obligació de gestionar el seu desenvolupament. No fer-ho suposaria una clara prevaricació o bé l’obligatorietat de l’Ajuntament d’indemnitzar als propietaris. Que als veïns no els agradi la urbanització d’aquesta àrea –malgrat que, a diferència de la Plana no ha estat mai un lloc concorregut per la gent de Sitges– té tota la lògica del món. I més encara que s’instal·li una benzinera, que és un equipament que ningú vol al costat de casa. Però el marge de modificació no és excessivament gran, tot i que n’hi ha, pels legítims drets adquirits pels propietaris.
El problema que afecta a la Bòbila II és que Sitges ha crescut molt i massa ràpid en les últimes dècades i, a més, a uns preus desorbitats i inaccessibles. Això suposa que avui qualsevol actuació que impliqui urbanitzar o obrir espais difícilment tindrà la complicitat ciutadana.
Llegeix totes les novetats a SITGES, HORA A HORA