
L’artista Peter Stämpfli va morir ahir a la nit a París, la seva ciutat de residència junt amb Sitges, on era conegut com a Pere Stämpfli. Nascut a Deisswil bei Münchenbuchsee (Suïssa) el 1937, Stämpfli va ser una referència internacional del pop art i la figuració narrativa. Una part significativa de la seva obra s’exposa permanent en la fundació que va crear junt amb la seva dona, Anna Maria, ara fa vint anys a la vila.
Peter Stämpfli és un dels artistes de major rellevància de la segona meitat del segle XX a nivell internacional. Ha protagonitzat una setantena d’exposicions individuals en una vintena de països, entre les quals destaquen les antològiques del Centre Pompidou de París (1980), de Seyne-sur-Mer (1997), del Museu d’Art i d’Història de Friburg (1999) o de la Galeria Nacional del Jeu de Peume, també de París (2002). També ha participat en algunes de les mostres sobre figuració narrativa de major relleu, com les protagonitzades al Grand Palais i al Centre Nacional d’Art Contemporani, tots dos a París; al Quirinale de Roma, o a l’IVAM de València. El 1970 va representar Suïssa a la Biennal de Venècia.
El 1961, Peter Stämpfli es va casar amb la catalana Anna Maria Torelló, i el 1970 van arribar per primer cop a Sitges. Es van enamorar de la vila i es van comprar una primera casa al carrer d’en Bosc, que esdevindria la seva residència alterna junt amb París.
Des del primer dia, els Stämpfli es van convertir en veïns actius a Sitges i van participar especialment en la seva vida cultural. Van promoure festes populars i activitats cíviques amb gran ressò ciutadà, com les festes del carrer d’en Bosc. El 1995 van rehabilitar un edifici, també al carrer d’en Bosc, per a convertir-lo en espai cultural i seu del Grup d’Estudis Sitgetans. En agraïment a la seva vinculació, aportació a la vida cultural de la localitat i a la seva contribució a la difusió internacional del nom de Sitges, l’any 2004 l’Ajuntament va honorar Pere Stämpfli com a Fill Adoptiu de la Vila.
L’any 2006, el matrimoni Stämpfli va crear la Fundació Stämpfli, per reunir a Sitges obres d’artistes companys de generació, donades en tots els casos pels mateixos artistes o els seus descendents. La col·lecció de la Fundació està formada per de més d’un centenar d’obres de 65 artistes diferents. Les instal·lacions es van obrir el 2011 i el 2019 es van ampliar amb la incorporació d’un nou edifici adjunt, que va permetre exposar també una selecció de l’obra d’Stämpfli. En aquests quinze anys, la Fundació ha realitzat una dotzena d’exposicions.

